פיזיקה:
מכניקה- חלק בחוקי שימור- אנרגיה, תנע
תנועה מעגלית (מעגל אופקי, מעגל אנכי)
תנועה הרמונית פשוטה
כבידה (כולל שיקולים אנרגטיים בשדה כבידה)
מאגר משאבים פתוח
חוקי שימור (אנרגיה ותנע)
1. עבודה ואנרגיה קינטית
בפרק זה נלמד על:
-
המושג "עבודה", עבודה של כוח קבוע
-
אנרגיה קינטית, הקשר בין עבודה לאנרגיה קינטית
-
עבודת כוח שקול, גם במקרה בו אינו פועל בכיוון התנועה
-
משפט עבודה-אנרגיה ועבודה של כוח משתנה
קריאה בספר הלימוד: פרק ז, עמודים 51-64
-
- מצגת המיועדת ללוות את שבוע הלימודים העוסק בעבודה ואנרגיה. נגדיר את המושגים "עבודה" ו"אנרגיה קינטית", ננתח את הקשר ביניהם ונפתור בעיות שונות הקשורות בהפעלה של כוח לאורך העתק.
- בתרגול זה נחזור על מושגים חדשים שלמדתם בכיתה: עבודה ואנרגיה קינטית, וכן נבהיר את משמעותו של משפט עבודה-אנרגיה באמצעות פתרון תרגילים.
2. אנרגיה פוטנציאלית ושימור אנרגיה
בפרק זה נלמד על:
-
אנרגיה פוטנציאלית כובדית
-
חוק שימור האנרגיה המכנית
-
עבודת כוח הכובד במסלולים שונים ובזריקה אנכית כלפי מעלה, כוח הכובד- כוח משמר.
-
עיקרון שימור האנרגיה בצורתו הכללית
קריאה בספר הלימוד: פרק ז, עמודים 77-65
-
- בשיעור זה נכיר את המושג "אנרגיה פוטנציאלית כובדית" ונבדוק מהי העבודה שמבצע כוח הכובד בנפילה חופשית ובמסלולים שונים. נגדיר מהו כוח משמר ונטען כי כוח הכובד הוא כוח משמר. נכיר את עקרון שימור האנרגיה המכנית ונרחיב אותו לעיקרון שימור האנרגיה בצורתו הכללית.
- בתרגול זה נחזור על המושג "אנרגיה פוטנציאלית כובדית", כוח משמר, עבודה של כוח משמר.נפתור תרגילים בעזרת עקרון שימור האנרגיה המכנית.
- בתרגול זה נמשיך לפתור תרגילים בעזרת עקרון שימור האנרגיה המכנית וגם בעזרת עיקרון שימור האנרגיה הכללי, שמתקיים כאשר פועלים גם כוחות שאינם משמרים (כמו כוח החיכוך).
- הדמיה אינטראקטיבית (מאתר PheT)המאפשרת התנסות עם הקשורה בשימור אנרגיה והמרות אנרגיה בסביבת פארק שעשועים (מסלולי סקייטבורד).
- הדמיה: כדור במסלול מעוקם ועבודת כוח החיכוך
- הדמיה: גוף מחליק על קליפה כדורית
- הדמיה: כדור מתנדנד בין שני מישורים משופעים
- הדמיה: כדור מחליק בתוך משטח קעור
3. אנרגיה פוטנציאלית אלסטית, הספק ונצילות
בפרק זה נלמד על:
-
אנרגיה פוטנציאלית אלסטית,
-
כוח אלסטי של קפיץ ועבודת הכוח האלסטי
-
נוסחת עבודה-אנרגיה עבור קפיץ
-
הספק ונצילות- הגדרה ודוגמאות
קריאה בספר הלימוד: פרק ז, 84-78, 104-107
-
- בשיעורים אלו נראה שהכוח האלסטי (של קפיץ) הוא כוח משמר, ולכן ניתן להתאים לו אנרגיה פוטנציאלית. עבודתו של הכוח האלסטי שווה למינוס ההפרש באנרגיה הפוטנציאלית האלסטית. נראה שחוק שימור האנרגיה מתקיים גם במקרה זה. נכיר את המושגים "הספק" ו"נצילות" ונפתור תרגילים רבים בנושא.
- עותק של מצגת תרגול- חוקי שימור - אנרגיה פוטנציאלית אלסטית, הספק ונצילות
- הדמיה: גוף נע על מישור משופע ומכווץ קפיץ
- הדמיה: גוף נע על מישור לא חלק מול קפיץ
4. מתקף ותנע
בפרק זה נלמד על:
-
המושג "מתקף" עבור כוח קבוע
-
המושג תנע, הקשר בין מתקף לתנע
-
מתקף של כוח קבוע, של כוח שקול ושל כוח משתנה
קריאה בספר הלימוד: פרק ו, עמודים 10-21
-
- בשיעורים אלו נכיר את הגודל "מתקף", שהוא מכפלת הכוח במשך הזמן שבו הכוח פועל. כמו כן נכיר את מושג ה"תנע" שהוא מכפלת המסה של הגוף במהירותו. נראה מה הקשר בין שני המושגים וכיצד הם מתקשרים לחוק השני של ניוטון.
- בתרגול זה נעמיק את ההבנה של מושג ה"מתקף" (מכפלת הכוח במשך הזמן שבו הכוח פועל) ושל מושג ה"תנע" (מכפלת המסה של הגוף במהירותו). נפתור תרגילים בהם בא לידי ביטוי הקשר בין שני המושגים והקשר בינם לבים החוק השני של ניוטון.
- סרטון הדגמה: קרונית נעה מתנגשת בקרונית נחה, משקל זהה
- סרטון הדגמה: קרונית נעה מתנגשת בקרונית נחה, משקלים שונים
5. חוק שימור התנע
בפרק זה נלמד על:
-
חוק שימור התנע הקווי
-
סוגי התנגשויות: אלסטית, פלסטית, אי-אלסטית.
-
הקשר בין חוק שימור התנע לחוק שימור האנרגיה
קריאה בספר הלימוד: פרק ו, עמודים 32-22
-
- בשיעור זה נתוודע לחוק שימור התנע. נלמד שהתנע הכולל של מערכת גופים סגורה נשאר קבוע בזמן התנגשות בין גופים. נבחין בין התנגשות פלסטית (בה נשמר התנע אך האנרגיה לא נשמרת) לבין התנגשות אלסטית (בה נשמרים גם התנע וגם האנרגיה).
- בתרגול זה נרחיב את ההבנה בנושא חוק שימור התנע, לפיו התנע הכולל של מערכת גופים סגורה נשאר קבוע בזמן התנגשות בין גופים. נבחין בין התנגשות פלסטית (בה נשמר התנע אך האנרגיה לא נשמרת) לבין התנגשות אלסטית (בה נשמרים גם התנע וגם האנרגיה)ונפתור תרגילים בנושא.
- ניסוי מצולם: שימור תנע בהתנגשות פלסטית
- ניסוי מצולם: שימור תנע בהתנגשות אלסטית
"מורים ברשת" עם ברנד סרינג:
סרטון מתוך סדרת שיעורים קצרים בפיזיקה, אותם מעביר המורה ברנד סרינג.נושא השיעור: הקשר בין שימור אנרגיה לבין שימור תנע: מדידת מהירות במערכות ייחוס שונות, פיתוח מתמטי של חוק שימור התנע מתוך חוק שימור האנרגיה, מסקנות לגבי התנאים לכך שקשר זה אכן יתקיים.
- הדמיה אינטראקטיבית (מאתר PheT)המאפשרת התנסות עם התנגשויות על קו ישר ובמישור, תוך שליטה ברמת האלסטיות של הכדורים המתנגשים. ההדמיה מאפשרת להציג את האנרגיה הקינטית ואת התנע של כל כדור וכן להציג דיאגרמת תנע.
6. תנע במישור, רתע והתפוצצויות
בפרק זה נלמד על:
-
שימור תנע בהתפוצצות
-
התנגשות במישור- שימור תנע בשני ממדים.
-
תנועת רקטה, רתע והתפוצצות
קריאה בספר הלימוד: פרק ו, עמודים 37-26
פרק ז, עמודים 94-103-
- בשיעור זה נבחן את קיומו של חוק שימור התנע במישור ונתייחס לתנע כווקטור. נכיר את המושג "התפוצצות", בו מסה אחת "מתפרקת" לכמה מסות, כתוצאה מכוחות פנימיים. בתהליך זה- אנרגיה פוטנציאלית (שאגורה במערכת) מומרת לאנרגיה קינטית של המרכיבים, והיא מתחלקת ביניהם ביחס הפוך למסות שלהם.
- בתרגול זה נעמיק את ההבנה בנושא חוק שימור התנע במישור ונתייחס לתנע כווקטור. נחדד את המושג "התפוצצות", בו מסה אחת "מתפרקת" לכמה מסות, כתוצאה מכוחות פנימיים. בתהליך זה- אנרגיה פוטנציאלית (שאגורה במערכת) מומרת לאנרגיה קינטית של המרכיבים, והיא מתחלקת ביניהם ביחס הפוך למסות שלהם. נפתור תרגילים שונים בנושא.
- ניסוי מצולם: שימור תנע בהתפוצצות
- הדמיה אינטראקטיבית (מאתר PheT)המאפשרת התנסות עם התנגשויות על קו ישר ובמישור, תוך שליטה ברמת האלסטיות של הכדורים המתנגשים. ההדמיה מאפשרת להציג את האנרגיה הקינטית ואת התנע של כל כדור וכן להציג דיאגרמת תנע.
בשלב זה היכנסו להדמיה במצב ה"מתקדם" שלה (Advanced).
תנועה מעגלית
7. תנועה במעגל אופקי
בפרק זה נלמד על:
-
תנועה מעגלית קצובה: מהירות משיקית, תאוצה רדיאלית
-
הכוח השקול, הכוח הצנטריפטלי, זמן מחזור, מהירות זוויתית
-
תנועת גופים על עקומה נטויה
קריאה בספר הלימוד (חלק א): פרק ה חלק ה (עמ' 304-334)
-
- בשיעורים אלו נלמד על מאפיינים של תנועה מעגלית ובפרט- תנועה מעגלית אופקית. נגדיר מהו זמן מחזור ותדירות, נבחין בין מהירות קווית ומהירות זוויתית ונלמד מה הקשר ביניהן, נכיר את מושג הרדיאן ואת הכוח הצנטריפטלי שפועל בכיוון מרכז התנועה. נראה כיצד ניתן להשתמש בחוק השני של ניוטון עבור גופים הנעים בתנועה מעגלית אופקית.
- בתרגול זה נחזור על החומר שנלמד בכיתה ונתרגל את הנושא של תנועה מעגלית ובפרט- תנועה מעגלית אופקית. נגדיר מהו זמן מחזור ותדירות, נבחין בין מהירות קווית ומהירות זוויתית ונלמד מה הקשר ביניהן, נכיר את מושג הרדיאן ואת הכוח הצנטריפטלי שפועל בכיוון מרכז התנועה. נראה כיצד ניתן להשתמש בחוק השני של ניוטון עבור גופים הנעים בתנועה מעגלית אופקית.
- שימוש ביישומון של מד-תאוצה (accelerometer). מניחים את הטלפון החכם על הפטיפון ומסובבים אותו בשלוש מהירויות שונות (33, 45, 78 סל"ד), תוך הקלטת נתוני התאוצה. הניסוי נערך 3 פעמים, כאשר בכל פעם משנים את מרכז הסיבוב של הטלפון. הנתונים נשמרים ונשלחים במייל, ומודגם עיבוד שלהם באמצעות תוכנת אקסל.מציגים את התאוצה כפונקציה של מהירות הסיבוב וכן כפונקציה של תדירות הסיבוב ובודקים את ההתאמה לצפי התיאורטי. באמצעות הנתונים מחשבים את המיקום הפיזי של מד התאוצה בתוך מכשיר הטלפון.
- סרטון (יוטיוב): מהו רדיאן?
- סרטון (יוטיוב): חישוב של זווית ברדיאנים
- סרטון הדגמה של אוניברסיטת MIT בשם Circular motionמבחר הדגמות והסברים הקשורים בתנועה מעגלית.
8. תנועה במעגל אנכי
בפרק זה נלמד על:
-
ניתוח כוחות ושיקולי אנרגיה עבור גוף שנע במעגל אנכי
-
מציאת המהירות הקריטית (שמתחת לה הגוף מתנתק מהמעגל)
-
תאוצה שקולה במעגל אנכי ויישומים מחיי היומיום (גשרים, כבישים קעורים, גלגל ענק ועוד)
קריאה בספר הלימוד (חלק ב): פרק ז חלק 4 (עמ' 85-93)
-
- בשיעורים אלו נלמד לאפיין ולנתח תנועה של גוף שנע במעגל אנכי (זקוף), בדומה לתנועה שמבצעת רכבת הרים בלונה פארק. משיקולי אנרגיה נחשב מהי המהירות הקריטית, בה צריך גוף לנוע כדי שיוכל להשלים את הסיבוב האנכי.
- בתרגול זה נתרגל ניתוח תנועה של גוף שנע במעגל אנכי (זקוף), בדומה לתנועה שמבצעת רכבת הרים בלונה פארק. משיקולי אנרגיה נחשב מהי המהירות הקריטית, בה צריך גוף לנוע כדי שיוכל להשלים את הסיבוב האנכי.
- סרטון (מורים ברשת): תנועה במעגל אנכי עם וקטורים, עם המורה ברנד סרינג. בסרטון יודגם גלגל אופניים המסתובב אנכית במהירויות שונות, כשעליו משקולת מחוברת בבורג. ננתח את תנועת הגלגל בעזרת תוכנת Tracker. ננתח את הכוחות השונים הפועלים על הגוף בנקודות שונות במהלך התנועה באמצעות ניתוח ווקטורי המהירות והתאוצה.
- סרטון הדגמה של אוניברסיטת MIT בשם Loop the Loop כדור מתגלגל במורד מסלול משופע שכולל לולאה אנכית. האנרגיה הפוטנציאלית של הכדור (התלויה בגובה ההתחלתי שלו) מומרת לשני סוגי אנרגיות, כאשר הוא מגיע לראש הלולאה: אנרגיה פוטנציאלית (המתאימה לגובה הלולאה) ואנרגיה קינטית (התלויה במהירותו של הכדור). מתוך כך ניתן לחשב את הגובה המינימלי ממנו צריך לשחרר את הכדור, על מנת שיבצע לולאה שלמה.
- סרטון (יוטיוב): איך היין לא נשפך מהכוס? (מעגל אנכי)