מבוא
פיזיקה:
אופטיקה גיאומטרית
מאגר משאבים פתוח
|
בפרק זה נלמד על:
קריאה בספר הלימוד: פרק א', סעיפים 1, 2, 4 |
הדגמה מצולמת: באמצעות נר דולק ולוח זכוכית ניתן להמחיש את תופעות ההעברה, הבליעה וההחזרה של האור. נבחין בין גופים שקופים לגופים אטומים.
סרטון קצר שמתאר כיצד בוצעו מדידות של מהירות האור במהלך ההיסטוריה ואת העיקרון לפיו מהירות האור היא גודל קבוע.
הרצאת מבוא של פרופ' מאיר מידב בנושא אור ואופטיקה. בין הנושאים שיועלו בהרצאה: בריאת האור לפי האמונה היהודית, חשיבות האור לקיום החיים, מהם התנאים לראות אור? פיזור אור בטבע, יישומים של אור בטכנולוגיה, אור כנושא מידע ואנרגיה, גופים לוהטים ואפלים.
בפרק זה נלמד על:
קריאה בספר הלימוד: פרק א', סעיף 3 |
המורה ברנד סרינג דן בצבעו של האור ובהיווצרות של צללים צבעוניים. במהלך הסרטון נבחין בין התלכדות של כתמי אור על מסך לבן (חיבור צבעים) לבין ערבוב של צבעים (פיגמנטים) על דף נייר (חיסור צבעים). נכיר את צבעי היסוד RGB ואזורי חפיפה ביניהם, וכן את מעגל הצבעים והצבעים המשלימים (קומפלימנטריים). נדון באופן בו נוצרים צללים צבעוניים ונמחיש זאת באמצעות המעבדה הווירטואלית "אור וצל". |
סרטון קצר שמסביר כיצד מסייעים בידי החוקרים חוקי האופטיקה הבסיסיים בחקר היקום ובפרט במדידת מרחקים של גלקסיות רחוקות.
סרטון העשרה באופטיקה, שמנסה להשיב על השאלה- מדוע שמי הלילה חשוכים, למרות האור שמופץ לכל הכיוונים מהשמש ומאינספור כוכבים אחרים.
בפרק זה נלמד על:
קריאה בספר הלימוד: פרק א', סעיף 5 |
סרטון בפיזיקה: ליקוי מאורות
סרטון קצר שמסביר את העקרונות לפיהן נקבע לוח השנה העברי (שנת הירח) לעומת לוח השנה הגרגוריאני (לועזי, שנת השמש) והתיאומים ביניהם.
בפרק זה נלמד על:
קריאה בספר הלימוד: פרק ב', סעיפים 1,2,3,4 |
בתרגול מודרך זה נפתור מספר בעיות באמצעות חוקי ההחזרה של האור.
מצורף גם קובץ גאוגברה, שיכול לשמש בפתרון שאלה 7 סעיף ב (מומלץ).
בהדגמה המפתיעה שלפניכם מופיע נר שאין מצליחים לכבות אותו. התוכלו לשער כיצד מתרחש הפלא?
בסרטון הבא תוכלו לצפות בהמחשה של תכונת ההפיכות של קרני האור.
בסרטון תוכלו לצפות בהמחשה של חוקי ההחזרה של האור: הקרן הפוגעת, הקרן המוחזרת והאנך בנקודת הפגיעה נמצאים על אותו מישור, זווית הפגיעה שווה לזווית ההחזרה.
בסרטון תוכלו לראות כיצד מתרחשת החזרה מסודרת של קרני אור כשהן פוגעות במשטח חלק (כמו מראה) ובהחזרה מפוזרת שלהן כאשר הקרניים פוגעות במשטח מחוספס. בשני המקרים מתקיימים חוקי ההחזרה של האור.
סרטון קצר שמתאר כיצד בוצעו מדידות של מהירות האור במהלך ההיסטוריה ואת העיקרון לפיו מהירות האור היא גודל קבוע.
בפרק זה נלמד על:
קריאה בספר הלימוד: פרק ב', סעיפים 5, 6, 7, 8, 10 |
לפניכם מעבדה העוסקת בדמויות במראה. באמצעות מעבדה זו תוכלו לבחון כיצד צופה (המסומן כ"עין") רואה דמויות של עצמים המשתקפים במראה מישורית. המעבדה כוללת המחשה ויזואלית של קרני האור המוחזרות מן המראה בהתאם לחוקי ההחזרה וכן של שדה הראייה של הצופה.
בפעילות חקר זו תוכלו לחקור את תופעת החזרת האור והיווצרות דמות מדומה במראה מישורית. המעבדה מאפשרת לעקוב אחר קרני האור היוצאות מהעצם ומגיעות אל העין, והאופן שבו נוצרת הדמות המדומה הנצפית על ידי הצופה במראה. הפעילות מאפשרת העלאת השערות, מדידה ואיסוף נתונים, הצגת התוצאות, ניתוחן והסקת מסקנות.
סרטון בפיזיקה: דמויות במראה מישורית.הסרטון עוסק בחוק ההחזרה ובשאלה- כיצד מפרשת מערכת הראייה שלנו את העולם? דמות (מדומה) של מקור נקודתי במראה, בניית דמות של עצם שאיננו נקודתי. תפיסה שגויה נפוצה היא כי מראה הופכת ימין ושמאל. נראה כיצד למעשה המראה הופכת קדימה ואחורה.
סרטון בפיזיקה: המושג "שדה ראייה".
בסרטון תצפו בהדגמה- כיצד ניתן לאתר מיקומה של דמות הנוצרת כאשר עצם גדול (למשל נר דולק) ממוקם מול מראה מישורית.
בפרק זה נלמד על:
קריאה בספר הלימוד: פרק ג', סעיפים 1, 2.1 ,3.1 |
לפניכם מעבדה העוסקת בשבירת האור במעבר בין תווכים בעלי צפיפות אופטית (מקדם שבירה) שונה. באמצעות המעבדה תוכלו לשנות את הצפיפות האופטית של התווך הראשי ולבחור לפצל את התווך לשניים. תוכלו להוסיף מנסרות זכוכית שונות, להזיז ולסובב אותן. תוכלו לכוון את מקורות האור ולבחון כיצד קרני האור נשברות בהתאם לחוקי ההחזרה והשבירה של האור. בחירה באור לבן תמחיש לכם את תופעת הנפיצה המתרחשת כאשר צבעים שונים מוסטים בזוויות שונות במעט.
בסרטון זה נצפה במספר תופעות שנדמות כמו מעשי קסמים ושנגרמות כתוצאה משבירה של אור. נסביר תופעות אלו בהמשך לימודינו.
בסרטון זה נבחן את תהליך שבירת קרני האור, שמתרחש במעבר מתווך בעל צפיפות אופטית נמוכה (כמו אוויר) לתווך בעל צפיפות אופטית גבוהה יותר (כמו פרספקס). נבצע מדידות ונבדוק מהי החוקיות המתקבלת.
בפרק זה נלמד על:
קריאה בספר הלימוד: פרק ג', סעיפים 2.2, 3.2, 4, 6 |
לפניכם מעבדה העוסקת בשבירת האור במעבר בין תווכים בעלי צפיפות אופטית (מקדם שבירה) שונה. באמצעות המעבדה תוכלו לשנות את הצפיפות האופטית של התווך הראשי ולבחור לפצל את התווך לשניים. תוכלו להוסיף מנסרות זכוכית שונות, להזיז ולסובב אותן. תוכלו לכוון את מקורות האור ולבחון כיצד קרני האור נשברות בהתאם לחוקי ההחזרה והשבירה של האור. בחירה באור לבן תמחיש לכם את תופעת הנפיצה המתרחשת כאשר צבעים שונים מוסטים בזוויות שונות במעט.
סרטון בפיזיקה: שבירת אור- עומק מדומה
בסרטון זה ניווכח בהפיכות של מהלך קרני האור כשהן נשברות במעבר מתווך אחד למשנהו.
בסרטון זה נבדוק את המתרחש כאשר קרן אור עוברת מתווך צפוף מבחינה אופטית (למשל פרספקס) לתווך דליל יותר מבחינה אופטית (למשל אוויר). נגלה את החוקיות בתופעת השבירה המתרחשת ונכיר את המושגים החזרה פנימית גמורה ו-זווית קריטית.
בפרק זה נלמד על:
קריאה בספר הלימוד: פרק ג', סעיפים 2.3, 5 |
בפרק זה נלמד על:
קריאה בספר הלימוד: פרק ג', סעיפים 7 |
בפרק זה נלמד על:
קריאה בספר הלימוד: פרק ד', סעיפים 1, 2 |
לפניכם מעבדה העוסקת במערכת אופטית שכוללת עדשה כדורית דקה. באמצעות המעבדה תוכלו לשנות את רוחק המוקד של העדשה ולבחור בצורת העדשה הרצויה (קמורה, קעורה). תוכלו לחקור את גודלה, מיקומה וכיוונה של דמות הנוצרת ע"י העדשה, כאשר אור נפלט מגוף (עצם), המיוצג במעבדה ע"י חץ. את מיקומו וגובהו של החץ ניתן לשנות באמצעות בחירת ראש החץ. תוכלו להבחין בין דמות ממשית לדמות מדומה ולחקור את החוקיות בהיווצרותן.
בסרטון זה נראה מהי נקודת המוקד וכיצד מוצאים את אורך המוקד (הקרוי גם רוחק המוקד) עבור עדשה מרכזת.
בסרטון זה נמצא את אורך המוקד של העדשה איתה אנו עובדים, ובאופן שיטתי נמדוד את המרחק בין העדשה למקור האור, ונבחן באיזה מרחק מתקבלת הדמות על גבי המסך.
בסרטון זה נראה כיצד מתקבלת דמות ממשית על גבי מסך כאשר מקור אור מאיר עצם (בצורת חץ) וקרן האור עוברת דרך עדשה דו-קמורה. נבחן באילו מרחקים מתקבלת הדמות ומה צורתה וגודלה.
בפרק זה נלמד על:
קריאה בספר הלימוד: פרק ד', סעיפים 3, 4 |
לפניכם מעבדה העוסקת במערכת אופטית שכוללת עדשה כדורית דקה. באמצעות המעבדה תוכלו לשנות את רוחק המוקד של העדשה ולבחור בצורת העדשה הרצויה (קמורה, קעורה). תוכלו לחקור את גודלה, מיקומה וכיוונה של דמות הנוצרת ע"י העדשה, כאשר אור נפלט מגוף (עצם), המיוצג במעבדה ע"י חץ. את מיקומו וגובהו של החץ ניתן לשנות באמצעות בחירת ראש החץ. תוכלו להבחין בין דמות ממשית לדמות מדומה ולחקור את החוקיות בהיווצרותן.
בסרטון זה נראה מהי נקודת המוקד המדומה וכיצד מחשבים את אורך המוקד של עדשה מפזרת.
בפרק זה נלמד על:
קריאה בספר הלימוד: פרק ה' |